Jaký přístroj na přelet?

Při přeletech dnes běžně používáme několik přístrojů.  Prakticky na každá paluba přeletového pilota se neobejde bez varia, GPS. Ti co berou přelety sportovně závodní formou, mají často i záložní GPS pro zdvojení záznamu tracklogu, který se nahrává do soutěží. Nevíte jaký přístroj si tedy pořídit? Čtěte dále!




Hlavním důvodem, proč mít složitější letový přistroj je kromě orientace také možnost vyhnout se letovým prostorům, které přístroj zobrazuje. To platí nejen u nás ale také například při alpském létání. Během létání jsem sám vyzkoušel, nebo se setkal s následujícími kombinacemi:


Vario a GPS
Základní výbavou každého pilota je libovolné vario s akustickou signalizací stoupání a klesání. To lze buď doplnit o GPS (nejčastěji používanými typy jsou Garmin 60CX a podobné). Tato GPS také umožňuje zobrazení a nahrání mapy letových prostorů. Co již neumožňuje jsou podrobné informace o prostorech samotných, jednoduchou aktualizaci mapy letových prostorů. Také neumí signalizovat či alarmovat přiblížení letového prostoru. Obyčejné GPS nejsou prostě vybaveny pokročilými funkcemi pro létání. Na závodní navigaci v závodním tasku s takovým přístrojem zapomeňte úplně. Doba kdy se tasky létaly s takovými přístroji je nenávratně pryč.  Dříve či později tedy takový přístroj skončí jako záložní, nebo jej prodáte.

Mobilní telefon s XCtrack 

Vlastníte-li telefon s Androidem a trochu lepší GPS je XCtrack bezkonkurenčně nejlepší program.  Vyzkoušet však můžete i například Flyskyhy, nebo Gaggle. O některých jsem již na blogu psal zde.

Výhody
  • XCTRACK je jednoduchý pro naučení
  • skvělé možnosti úprav zobrazených "widgetů" (údajů) dle pilotových potřeb
  • tracklog validní do online soutěží
  • automatická aktualizace letových prostorů
  • tracklog lze hned po přistání poslat do soutěže
  • pokud už máte použitelný mobil, velmi snadno a prakticky zadarmo jej proměníte na plnohodnotný letecký přístroj
  • skvělý asistent pro návratové přelety a realtime FAI asistent
  • letové prostory se pro čr aktualizují sami podle aktuálního NOTAM
  • většinu věcí nastavíte bez připojení k PC

Nevýhody
  • špatná čitelnost - displej na mobilu není na slunci dobře viditelný a dle modelu je případě malý
  • displej je vidět jen z omezeného úhlu, tzn když se vykloníš při točení, tak na to nejspíš vůbec neuvidíš
  • dotyk často nefunguje v rukavicích (řešitelné speciální rukavicí, nebo pošitím rukavic stříbrnou nití)
  • kromě vybraných modelů není výdrž baterie dostatečná - nutnost mít externí baterii a kabel (náchylnost na zničení usb konektoru v mobilu apod)
  • u některých modelů problematická, nepřesná GPS s výpadky (hlavně levné čínské řešení s chipsetem MTK)
  • když má mobil barometrické čidlo, většinou není dostatečně kvalitní, takže potřebujete navíc klasické vario kvůli akustice (neznám mobil, který by měl takové čidlo abych s ním chtěl létat


Kombinované přístroje s E-ink displejem


Novinkou posledních dvou let jsou přístroje vyrobené z elektronických čteček knih. Většinou amatérsky zhotovené přistroje, které však díky statickému displeji získavají pro piloti nedocenitelnou vlastnost - dokonalou viditelnost ze všech úhlů i na přímém slunečním záření a navíc velmi malou spotřebu energie.  Přístroje jsou kromě  GPS a varia vybaveny pokročilým letovým počítačem (LK8000 nebo XCSOAR), alarmy pro varování k letovým prostorům, možností zobrazovat topografickou i geografickou mapu a mnoho dalších.


Přístroje nejsou vyráběny žádnou "klasickou" firmou. Pokud budete takový přístroj shánět, můžete si jej vyrobit sami ze čtečky KOBO a modulu Bluefly. Nebo se můžete obrátit na některého z amatérských výrobců jako Go-fly instruments nebo unity.paragliding.xyz (Unity je přístroj který vyrábím).

Výhody
  • máte jeden přístroj, ke kterému nic dalšího nepotřebujete (maximálně něco na záložní tracklog)
  • výborná čitelnost na slunci, ze všech úhlů (na thermal asistenta tedy uvidíte z jakékoliv pozice i při točení)
  • excelentní výdrž baterie (20+ hodin, tzn 3 letové dny)
  • velký displej, který reaguje i v rukavicích
  • jak LK8000 tak XCSoar mají bohaté funkce a skvělého thermal asistenta
  • citlivé akustické vario
  • LK8000 má možnost zobrazit nejbližší zakázaný prostor, takže stále vím, kolik mohu ve stoupáku dostoupat.

Nevýhody

  • prostory se neaktualizují sami. Je potřeba nahrát soubor s mapami prostoprů do přístroje
  • pro nastavení či nahrání map je potřeba počítač
  • displej je křehký na krut (což je dáno jeho velikostí)
  • je potřeba se naučit LK8000 nebo XCsoar
  • pomalé nabíjení (využívá se )


Kombinované Vario s GPS, které umí letové prostory (Flymaster, Brauniger, Skytraxx)
Nové modely varií jsou kombinovány s GPS a umí zobrazovat letové prostory, dokonce umí používat data z geografické mapy a zobrazovat tak AGL výšku.  U výběru specifického modelu, je vždy potřeba ověřit jaké má funkce a zda bude pro Vaše potřeby dostačující. Nejlepším přístrojem, dle mých zkušeností je Brauniger Compeo. Ovšem kvalita je vykoupena poměrně vysokou cenou. Tento přístroj splňuje prakticky veškeré závodní požadavky. Některé prvky ovládání však trochu pokulhávají (zadávání waypointů, zobrazování tasku,...)

Výhody
  • jedná se o kvalitní přístroje, dobře vyrobené, máš zajištěn servis firmy a reklamace
  • jsou odolné a mají dobře udělané šasí
  • displej je jednoduchý a dobře čitelný
  • vše je díky klasickým tlačítkům ovládatelné v rukavicích, celkem dobře i v turbulentních podmínkách či jednou rukou
  • validní tracklogy do soutěží, se kterými si navíc umí poradit na většině FAI soutěží
  • pro nastavení či nahrání map je potřeba počítač
Nevýhody
  • některé funkce se nepříjemně ovládají. Snad nejhorší je způsob zadávání souřadnic bodů.
  • displej díky jednoduchosti zobrazuje pouze jednoduché objekty a je často velmi malý (mapové části) 
  • horší thermal asistent (pomocník pro středění stoupáků)
  • vysoká cena
  • baterky u těchto přístrojů většinou vydrží jeden letový den - alespoň já mám takovou zkušenost z pre ME v Makedonii, kde jsem měl půjčené Compeo s rychlostní sondou
  • prostory se neuktualizují, je potřeba si zjistit jaké jsou aktivní a nastavit si je před letem, nebo si to pamatovat
Z mojí zkušenosti bych pilotům, kteří s přelety začínají doporučil používat mobilní telefon s XCTrack. Pokud již vlastníte vario a mobilní telefon s androidem, bude to pro vás levná vstupní varianta jak se vybavit. V začátcích nebudete používat pokročilé funkce, bude Vám stačit sledovat omezené prostory a termického asistenta. Pro tyto funkce XCTrack plně vyhovuje.

Nemáte-li vario, nebo máte-li silné závodní ambice doporučuji LK8000 s variem v přístroji s E-ink displejem. Dražší a klasičtější variantu může být pro některé Brauniger Compeo. Já osobně preferuji LK8000, které se dá nakonfigurovat tak, že je za letu plně bezobslužné a zvládne jej téměř každý. 


Připravuji článek o LK8000, ve kterém nabídnu ke stažení zjednodušenou konfiguraci s popisem k dispozici. Vyjde v průběhu ledna.

Jako záložní přístroj a doplněk je vhodný mobil s XCTrack. Klasické GPS typu Garmin jsou dnes pro létání překonané a považuji je za zbytečnou investici.

Moje palubní výbava
K přeletům používám kombinovaný přístroj Unity s LK8000 a mobilní telefon s XCTrack jako doplněk. Díky LK8000 je orientuji v zakázaných prostorech a mám dostupné veškeré letové údaje o výšce, rychlosti atd. Na mobilním telefonu (používám Sony Xperia Z1 compact ), kterým zároven fotím běží XCTrack. Obrazovku mám však vypnutou a nepotřebuji díky tomu zdroj. Zapínám ji podle potřeby abych zkontroloval optimalizaci trati pro XContest. (v LK8000 to jde také, ale v xct je to přehlednější) S rogalem jsem na pre-ME v Makedonii létal pouze s unity. Mobilní telefon jsem neměl jak přidělat, tak jsem jej měl pouze jako zálohu v kapse postroje. S uvedenou kombinací létám už druhým rokem. Hlavní výhodu vidím v tom, že jsem eliminoval nutnost každodenního nabíjení přístrojů.