Legendární Mantra a Enzo jsou křídla, která v rukou nejlepších pilotů získávala vavříny vítězství v posledních letech. Na následující sezónu si pro závodní špičku firma Ozone připravila zbrusu nové Enzo 2.

Co je nového?

Nedá se říct, že by Enzo 2 bylo takovou přelomovou novinkou jako byla právě Mantra. Nejvíce křídlo zaujme snad právě konstrukčním návrhem, je totiž tvořeno 101 komorami! (pro srovnání Mantra R12 měla 82 komor a součaný konkurent Enza, Boomerang 9 má komor 96.) K čemu je to vlastně dobré? Čím více komor, tím menší ovalizace buněk, menší deformace za letu a snížení odporu (ovšem i to je diskutabilní a závisí na mnoha faktorech). Zajištěním přesnějšího profilu lze tedy dosáhnout navýšení výkonu, ovšem za cenu zvýšení výrobní složitosti a tedy ceny.

Pod lupu testovny DHV se dostala křídla Nova Mentor 3, U-Turn Black Light, Swing Mistral 7 a Advance Epsilon 7. Ve zveřejněném reportu, který je v němčině si můžete přečíst hodnocení a porovnání chování těchto poměrně nových křídel ve standartizovaných situacích.
B stall na jednotlivých křídlech.
Z celkového vyznění dokumentu se zdá, že s posunujícím se výkonem těchto nových křídel rostou také nároky na pilotáž. Zvláštní pozornost by měla být věnována frontálním zaklopením. Při hlubokém kolapsu, byla pozorována snížená schopnost křídla přejít zpět do stabilního letového režimu bez zásahu pilota. Křídla vykazovala různorodé chování na frontální kolapsy a zvýšené opadání. 

Kompletni dokument můžete stáhnout zde: PDF report z testů

Zdroj: http://www.dhv.de
Legendární závod X-Alps má svého vítěze. Stal se jím po třetí v řadě "Der Adler" Chrigel Maurer s týmovým kolegou Thomasem Theurillatem. Do Monaka letos dorazili s rekordním časem 6d 23h a 40minut. Kdo nesledoval tuto brilantní jízdu leteckého virtuoza na livetrackingu o mnoho přišel!

Zdroj: http://www.redbullxalps.com

Zajímavé statistiky:
Zdroj: http://www.redbullxalps.com

Salcburk. Monako. Trasa delší než 1000km Ultra běžecko - paraglidingové šílenství již brzy vypukne. Byl jsem při tréninku našeho teamu a jedno je jisté, kluci jdou do toho se zápalem a s plnou vervou!



Na stránkách thermal.kk7.ch je k nalezení nádherná mapa termických hotspotů. Z těchto stránek je také možné stáhnout vyfiltrované místa s daty stoupavých proudů ve formátu letišť a nebo waypointů. Tato data lze použít například v LK8000 či XCSoar.


Jak na instalaci do LK8000?

Instalace je velmi jednoduchá.
  1. Ze stránek thermal.kk7.ch  stáhněte ze sekce Hotspot GPX   ve formátu CUP. Máte dvě možnosti, buď je stáhnete jako letiště a nebo jako waypointy. Prakticky na tom nazáleží LK funguje s oběma. Jde jen o to zda stoupání uvidíte jako Waypoint, či jako letiště. Já nemám v LK seznam letišť a proto jsem použil SEEYOU waypoint format as airfields. Snadno pak rozliším co jsou opravdové navigační waypointy a co jsou stoupání. Při stahování nezapoměňte nastavit BOUNDS na Whole WORLD a vybrat období pro které je mapa platná.
Je 21.3.2013 ráno. Probouzíme se po krátkém spánku v Semonzu, políž Bassano Del Grappa. Máme za sebou několik hodin jízdy, a tak  všichni v ranním chladu, ale za svitu ostrého horského slunce, protahujeme ztuhlá těla. Jaro se probouzí a na síle jeho paprsků je to znát.


800 m AMSL - na startu

Zatímco jedeme na start, sluncem vyvolané anabatické proudění zápasí se severním větrem, který se neúprosně valí přes hřeben. Větrné rukávy na startu, jakoby se nemohly rozhodnout, jaký směr proudění ukázat. Čekáme spolu s ostatními piloty, dokud odvážně neodstartuje Standa. Zkouší jako první ostrý vzduch. Letí. Úspěšně vytáčí první stoupák dne a mizí směrem na východ. Během chvilky se také po bezproblémovém startu usazuji v sedačce a vario příjemně křičí: "Točíš třímetr!"

Pro letošní sezónu, přichází pro piloty nová výzva. Ti z vás, kteří létají volné přelety v online soutěžích jako XContest mají šanci zůčastnit se nově upravené kategorie Gradient České nebe

Soutěž je vyhlášena jak pro Serial kategorii, tak pro kategorii Standard (max.EN-B). Zajímavou motivací pro všechny piloty určitě budou ceny, které firma Gradient pro soutěž připravila. V každé kategorii je pro vítěze připraven jednomístný certifikovaný kluzák dle vlastního výběru.

Vítězem se stane pilot s nejlepšími čtyřmi soutěžními lety v ČR. Piloti, kteří se v sezónách 2010-2012 umístili do 15. místa se soutěže nemohou zúčastnit. I když na pravidlo vyřazení špičky ČPP má hodně pilotů negativní pohled, jde o krok, který otevírá dveře "novým" tvářím. Podle mě ČPP potřeboval rozdělení závodního pole na další kategorie jako sůl. Samozřejmě mohlo být rozdělení zvoleno jiným způsobem (například vyřazením pilotů již soutežících v lize, či úpravou tak, aby se vymezovala pouze na "čerstvé" piloty). Pravidla ovšem určuje vyhlašovatel a zvolil je takto. Uvidíme zda se osvědčí.

Tento krok firmy Gradient má svou pozitivní stránku: jde o jednoduchý způsob přinášející hezkou soutež s nadějí na vítězství a ceny  pro  piloty, kterým se zatím nepodařilo vyniknout a přesto létání věnují v rámci svých možností hodně času a úsilí.

Gradient Aspen 4 - jedna z možných cen pro vítěze!
Bude soutěž motivovat piloty k výkonům na českém nebi? Odehrají se letos líté boje o každý bod? Doufám že ano. Upravená kategorie již vyvolává zajímavé diskuse o tom kdo vyhraje. Díky pěkným cenám  brnká na soutěživou strunu nejednoho pilota a v mém okolí se již objevilo několik šikovných lidí, kteří se určitě pokusí  nepromeškat tuto jedinečnou šanci. Naskytne-li se příležitost vidět mezigenerační boj mezi starou, zkušenou gardou a mladými talenty bude to jen dobře!

Ačkoliv by naše soutěžní scéna potřebovala oživení také v oblasti ligového létání, jde o zajímavé pozitivní zlepšení situace. Letos bude snad nejen díky této upravené kategorii, ale i díky změnám v pravidlech ČPP na startech a pod českými závodními kumuly opět o něco živěji.

Jestli přemýšlíte, který z kluzáků Gradient by jste si vybrali :) vítejte v klubu. Uvidíme se na startu, nebo ještě lépe pod základnou. Hodně štěstí!

Adrenalin, euforie, a vysmátý obličej v helmě.  Rychlostí světla klopíte stroj na bok, cítíte asfalt sliderem na koleni. Ještě o kousek přesunete těžiště. Do zatáčky se v tu chvíli už dávno nedíváte vpravo nebo vlevo, ale nahoru. Jak jste jistě pochopili, reč není o létání, ale o jízdě na sportovním motocyklu. Dlouho jsem podobný pocit nezažil, protože jsem našinu prodal. Až do létání s Trangem...



Do rukou dostalo Trango XC2 ve velikosti S/M. Podmínky na Jevínce byly silné a foukal svižný vítr s maximem okolo 8-10m/s. Se vzletovkou okolo 105 Kg, tedy o 10kg přetížený, jsem osedlal tento brus. Pro zajímavost Trango si díky pokročilé konstrukci polepšilo oproti předchozímu modelu o jednu certifikační kategorii a je hodnoceno jako EN-C. Nemohl jsem už delší dobu dočkat až jej vyzkouším protože ze všech stran jsem na toto křídlo slyšel superlativy a chválu. Byl jsem celkem skeptický, všichni víme jak to s hype faktorem a hodnocením křídel je. Na druhou stranu výkony Davida R. s tímto křídlem probouzely zvědavost. (David se dle tracklogů letos s tímto křídlem nejspíš zabydlel přímo pod kopcem a sezonu si parádně užil)

Už při zapojování křídla jsem měl pocit, že mě čeká zajímavý zážitek. Volné konce jsou u tohoto křídla v tenkém provedení jako na závodních strojích, dokonce pro řízení pomocí C popruhů mají kuličku na popruhu. Kladkostroj speed systému by si zasloužil samostatný komentář, neboť vypadá velmi sofistikovaně. Prostě už na zemi na Vás křídlo udělá moc pěkný dojem a cítíte se jako kdyby jste měli letět na závodní mašině. Chuť létat byla silnější než zkoumat technické podrobnosti a já během chvilky bojuji s křídlem v "květáku", abych se dostal dolů pod start.

Příběh, který se odehrál letos v září ve Švýcarsku zázračně dospěl ke šťastnému konci. Ač nejde přímo a paraglidingovou nehodu, její události nutí k zamyšlení. Jakékoliv forma létání v divokém a technikou těžko dostupném terénu přináší zvýšenou míru rizika. Nemůžu srovnat létání na speed wingu, nikdy jsem jej nezkoušel. Každopádně v případě nehody ve vysokém, civilizací nedotčeném horském terénu jsme na tom jako piloti všichni stejně. Letoun, se kterým jsme přistáli již nemůže letět dále a zůstává pouze člověk v divoké přírodě, snažící se zachránit si život.

Pilot "speedwingu" ztracen v horách

Dne 15.9 v 10am je Dan Hunt (33), britský  pilot věnující se speed-glidingu, odstratoval z Jungfrau v nadmořské výšce 3471m.  Cílem letové trasy bylo sletět do údolí Lauterbrunnen. Na místo přistání, které není vzdušnou čarou vzdáleno více jak 5 km pilot nedorazil. 



Webkamery CHMU - jak vypadá aktuální počasí

Jednoduchá a snadno použitelná aplikace, díky níž se můžete rychle podívat na webkamery CHMU a zjistit tak velmi rychle aktuální stav počasí...


Meteor  - srážkový meteoradar CHMU

Aktuální pohled na srážkový radar, se zajímavou funkcí predikce do budoucnosti. Potřebujete-li vědět zda se na Vás žene déšť, prakticky nenajdete lepší volbu než právě Meteor....





XCTrack - tracklog snadno a rychle

Skvělá a velmi rychle se rozvíjející aplikace od asi nejznámějšího pilota v ČR P.Chromce. Aplikace umožňuje záznam tracklogu letu a jeho okamžité nahrání do XContest. Dokáže zobrazovat letové informace - výšku, informace o uletěné trati. Velmi šikovnou funkcí je optimalizace trojúhelníkové trati a uživatelsky definované události (volitelné akce například pro zapnutí obrazovky když začnete kroužit apod,...). Diskuse a náměty k této aplikaci probíhají zde.