Ze břehu Atlantického oceánu v přístavu Hondarribia, pomocí stoupavých proudů a cest až do vzdáleného Port de la Selva. To je cesta, kterou budou muset v průběhu závodu urazit pešky nebo letem nominovaní závodníci za podpory svých "supportů". A není jich málo. Nominaci letos získalo celkem 25 teamů.
Vrcholový soutěžní paragliding zažívá v posledních letech bouři změn. Bouři která jej v očích pilotů snižuje do stále horší pozice. Rozepře a změny pravidel ohledně certifikace křídel, měnících se ve snaze zvýšit bezpečnost. Nejasná koncepce pro roky následující. To vše ztěžuje přípravu a výběr vybavení jak pilotům, tak výrobcům. Některé firmy dokonce upustily od vývoje soutěžních speciálů. Vývoj závodního křídla pro pár "vyvolených" pilotů je náročná a drahá záležitost. Nehledě na to, že soutěžní létání a honby za výkonem se posunuly jiným směrem, než jakým ukazovala původní myšlenka volného paraglidingu.
Aféra na superfinále
Letošní superfinále zažilo kontrovezní situaci. Zjistilo se, že kluzáky Ozone Enzo 2 "neodpovídají" certifikovanému protypu . Mají jinou délku odtokové hrany. Došlo k protestům a přeměření křídel. Oproti prototypu byl naměřen 40cm rozdíl odtokové hrany na celém rozpětí křídla. Tato změna zásadním způsobem mění geometrii křídla a dle všeho vede ke zvýšení maximální rychlosti a výkonu.
14:55
Pokud jste někdy toužili po možnosti vidět proudit vítr v reálněm čase, nyní máte možnost. Přímo ve webovém prohlížeči můžete na earth.nullschool.net spustit vizualizaci globálních modelů proudění vzduchu v různých vrstvách atmosféry.
Kromě toho, že je celý model nádherně animovaný a můžete jím interaktivně otáčet a zoomovat ve 3D dle Vaší fantazie pomocí myši, umožňuje také nejrůznější nastavení. Ta se objeví po kliknutí na tlačítko earth, které naleznete vlevo dole. Kromě výškové hladiny zobrazených dat v rozsahu 10hPa až 1000hPA (pro naše létání ideálně 850hPa) je možné nastavit také typ projekce a časový rozsah zobrazených dat.
Pohled na model 850 hPa |
14:21
Legendární Mantra a Enzo jsou křídla, která v rukou nejlepších pilotů získávala vavříny vítězství v posledních letech. Na následující sezónu si pro závodní špičku firma Ozone připravila zbrusu nové Enzo 2.
Co je nového?
Nedá se říct, že by Enzo 2 bylo takovou přelomovou novinkou jako byla právě Mantra. Nejvíce křídlo zaujme snad právě konstrukčním návrhem, je totiž tvořeno 101 komorami! (pro srovnání Mantra R12 měla 82 komor a součaný konkurent Enza, Boomerang 9 má komor 96.) K čemu je to vlastně dobré? Čím více komor, tím menší ovalizace buněk, menší deformace za letu a snížení odporu (ovšem i to je diskutabilní a závisí na mnoha faktorech). Zajištěním přesnějšího profilu lze tedy dosáhnout navýšení výkonu, ovšem za cenu zvýšení výrobní složitosti a tedy ceny.
13:40
Pod lupu testovny DHV se dostala křídla Nova Mentor 3, U-Turn Black Light, Swing Mistral 7 a Advance Epsilon 7. Ve zveřejněném reportu, který je v němčině si můžete přečíst hodnocení a porovnání chování těchto poměrně nových křídel ve standartizovaných situacích.
Z celkového vyznění dokumentu se zdá, že s posunujícím se výkonem těchto nových křídel rostou také nároky na pilotáž. Zvláštní pozornost by měla být věnována frontálním zaklopením. Při hlubokém kolapsu, byla pozorována snížená schopnost křídla přejít zpět do stabilního letového režimu bez zásahu pilota. Křídla vykazovala různorodé chování na frontální kolapsy a zvýšené opadání.
Kompletni dokument můžete stáhnout zde: PDF report z testů
Zdroj: http://www.dhv.de
B stall na jednotlivých křídlech. |
Kompletni dokument můžete stáhnout zde: PDF report z testů
Zdroj: http://www.dhv.de
10:34
Legendární závod X-Alps má svého vítěze. Stal se jím po třetí v řadě "Der Adler" Chrigel Maurer s týmovým kolegou Thomasem Theurillatem. Do Monaka letos dorazili s rekordním časem 6d 23h a 40minut. Kdo nesledoval tuto brilantní jízdu leteckého virtuoza na livetrackingu o mnoho přišel!
![]() |
Zdroj: http://www.redbullxalps.com |
Zajímavé statistiky:
Zdroj: http://www.redbullxalps.com |
14:50
Salcburk. Monako. Trasa delší než 1000km Ultra běžecko - paraglidingové šílenství již brzy vypukne. Byl jsem při tréninku našeho teamu a jedno je jisté, kluci jdou do toho se zápalem a s plnou vervou!
- Dokáže favorit závodu Chrigel Maurer zvítězit potřetí a potvrdit tak svojí absolutní dominanci?
- Jak si povede náš team obsazený Michalem Krystou a Standou Mayerem?
17:16
Na stránkách thermal.kk7.ch je k nalezení nádherná mapa termických hotspotů. Z těchto stránek je také možné stáhnout vyfiltrované místa s daty stoupavých proudů ve formátu letišť a nebo waypointů. Tato data lze použít například v LK8000 či XCSoar.
Jak na instalaci do LK8000?
Instalace je velmi jednoduchá.
- Ze stránek thermal.kk7.ch stáhněte ze sekce Hotspot GPX ve formátu CUP. Máte dvě možnosti, buď je stáhnete jako letiště a nebo jako waypointy. Prakticky na tom nazáleží LK funguje s oběma. Jde jen o to zda stoupání uvidíte jako Waypoint, či jako letiště. Já nemám v LK seznam letišť a proto jsem použil SEEYOU waypoint format as airfields. Snadno pak rozliším co jsou opravdové navigační waypointy a co jsou stoupání. Při stahování nezapoměňte nastavit BOUNDS na Whole WORLD a vybrat období pro které je mapa platná.
Je 21.3.2013 ráno. Probouzíme se po krátkém spánku v Semonzu, políž Bassano Del Grappa. Máme za sebou několik hodin jízdy, a tak všichni v ranním chladu, ale za svitu ostrého horského slunce, protahujeme ztuhlá těla. Jaro se probouzí a na síle jeho paprsků je to znát.
800 m AMSL - na startu
Zatímco jedeme na start, sluncem vyvolané anabatické proudění zápasí se severním větrem, který se neúprosně valí přes hřeben. Větrné rukávy na startu, jakoby se nemohly rozhodnout, jaký směr proudění ukázat. Čekáme spolu s ostatními piloty, dokud odvážně neodstartuje Standa. Zkouší jako první ostrý vzduch. Letí. Úspěšně vytáčí první stoupák dne a mizí směrem na východ. Během chvilky se také po bezproblémovém startu usazuji v sedačce a vario příjemně křičí: "Točíš třímetr!"
Pro letošní sezónu, přichází pro piloty nová výzva. Ti z vás, kteří létají volné přelety v online soutěžích jako XContest mají šanci zůčastnit se nově upravené kategorie Gradient České nebe.
Vítězem se stane pilot s nejlepšími čtyřmi soutěžními lety v ČR. Piloti, kteří se v sezónách 2010-2012 umístili do 15. místa se soutěže nemohou zúčastnit. I když na pravidlo vyřazení špičky ČPP má hodně pilotů negativní pohled, jde o krok, který otevírá dveře "novým" tvářím. Podle mě ČPP potřeboval rozdělení závodního pole na další kategorie jako sůl. Samozřejmě mohlo být rozdělení zvoleno jiným způsobem (například vyřazením pilotů již soutežících v lize, či úpravou tak, aby se vymezovala pouze na "čerstvé" piloty). Pravidla ovšem určuje vyhlašovatel a zvolil je takto. Uvidíme zda se osvědčí.
Tento krok firmy Gradient má svou pozitivní stránku: jde o jednoduchý způsob přinášející hezkou soutež s nadějí na vítězství a ceny pro piloty, kterým se zatím nepodařilo vyniknout a přesto létání věnují v rámci svých možností hodně času a úsilí.
Tento krok firmy Gradient má svou pozitivní stránku: jde o jednoduchý způsob přinášející hezkou soutež s nadějí na vítězství a ceny pro piloty, kterým se zatím nepodařilo vyniknout a přesto létání věnují v rámci svých možností hodně času a úsilí.
Gradient Aspen 4 - jedna z možných cen pro vítěze! |
Bude soutěž motivovat piloty k výkonům na českém nebi? Odehrají se letos líté boje o každý bod? Doufám že ano. Upravená kategorie již vyvolává zajímavé diskuse o tom kdo vyhraje. Díky pěkným cenám brnká na soutěživou strunu nejednoho pilota a v mém okolí se již objevilo několik šikovných lidí, kteří se určitě pokusí nepromeškat tuto jedinečnou šanci. Naskytne-li se příležitost vidět mezigenerační boj mezi starou, zkušenou gardou a mladými talenty bude to jen dobře!
Ačkoliv by naše soutěžní scéna potřebovala oživení také v oblasti ligového létání, jde o zajímavé pozitivní zlepšení situace. Letos bude snad nejen díky této upravené kategorii, ale i díky změnám v pravidlech ČPP na startech a pod českými závodními kumuly opět o něco živěji.
Jestli přemýšlíte, který z kluzáků Gradient by jste si vybrali :) vítejte v klubu. Uvidíme se na startu, nebo ještě lépe pod základnou. Hodně štěstí!
Zdroje:
14:06