Survival ve vzduchu - točíme termiku

Pokračování k příspěvku Survival na startu.

Úspěšný start je pouze začátkem paraglidingového letu. Po absolvování prvních sletů v "mýdlovém" počasí, každý z nás pilotů zatouží po tom své lety prodloužit. Díky svahovému či termickému pohybu vzduchu nejsou mnohahodinové lety dnes žádnou raritou. Pokud jsme ve vzduchu sami, můžeme si bez větších obav volnost v prostoru užívat. Při skupinovém létání se ale situace komplikuje. Zvláště pokud se někteří piloti nedrží domluvených pravidel nebo létají bezohledným a agresivním způsobem. Požitek z letu se občas stává bojem o stoupající vzduch a životodárné metry o které můžeme prodloužit náš let. Jak přežít?

Valle De Bravo - ilustrační foto ze skupinového závodního létání.
Zdroj SOL Paragliders.


Termické létání

Žádný přelet se bez točení termiky neobejde. I ten první, kdy musíme vytočit alespoň jeden stoupák , abychom mohli odletět od kopce. Pokud ve stoupavém proudu nejsme sami, je potřeba kontrolovat situaci okolo sebe. Ne vždy létáme v termice se zkušenými piloty, kteří dokážou rychle vystředit optimální polohu jádra stoupavého proudu, ovládají dobře své křídlo či mají dokonalý přehled o situaci. Nezapomeňte také že kde je pohyb vzduchových mas, je i turbulence. Kolaps vrchlíku může způsobit náhlou změnu směru nás samotných či kohokoliv okolo!

Nálet do stoupavého proudu

Nálet do kroužící skupiny provádíme zásadně ve směru tečny kroužení. Směr točení zachováme vždy stejný jako piloti skupiny! Snažíme se abychom nikoho neomezili ani neohrozili! Ostatním pilotům věnujme pozornost po celou dobu příletu, tak abychom si načetli jejich styl kroužení a mohli si v hlavě uložit polohu stoupání.

Pozor na situace, při kterých není možné přesně určit, co je točení termiky a co je otočení z jiného důvodu! V takovém případě je nejlepší řídí-li se oba piloti pravidlem vyhýbání vpravo!

Letíme-li ve speedu ke stoupání, není důvod zpomalovat příliš brzy. Naopak naší snahou by mělo být se k označenému stoupání dostat co nejrychleji, abychom jej maximálně využili. Pokud provádíme přílet na rychlosti, uvažujeme také vyplavání a zpomalením po vypuštění speedu.

Při nízkém letu a boji o záchranu se situace komplikuje. Točí-li na naší úrovni jiný pilot, který byl ve stoupání jako první, je hrubé provádět nálet do tohoto stoupání agresivním způsobem. Ve dvou lze poměrně snadno ustředit standadně široké stoupání. Při ustřeďování stoupání vznikají nejnepříjemnější konflikty. Právě vlivem velkého stresu z nízké výšku a snahou o vybojování pozice pro záchranu letu. Jsou o to nebezpečnější protože probíhají nízko či u svahu často mimo rozsah použitelnosti záchranného systému.

Byl jsem několikrát svědkem situace v níž první pilot, který právě ustředil stoupání byl vytlačen nově přilétajícím agresivním pilotem. Dokonce termiku raději opustil, aby se vyhnul ohrožení. Myslím že je důležité pamatovat na to že naše "bezpečná" vzdálenost nemusí být příjemná pro jiného pilota. Zvláště jedná-li se o setkání soutěžního pilota zvyklého točit tak, že šustí Skytex a pilota začátečníka.

Na druhou stranu je velmi příjemné zažít přátelské chvíle kdy vám zkušenější kolega uvolní prostor k náletu, či Vám dá přednost točíte-li rychleji.



Kroužení v ustředěném stoupání s ostatními piloty

Pokud již úspěšně točíme a stoupáme máme napůl vyhráno a náš let bude nejspíš ještě o něco delší. Pokud máme kontrolu prostoru, je právě tohle ten správný okamžik, kdy se rozhodovat kam po vystoupání poletíme dále. Je ale také sledovat prostor a to co se děje v našem nejbližším okolí.

Pravidlem (v Čr) a také slušností je dát přednost rychleji stoupajícímu pilotovi. Není nutné k tomu stoupání opustit - stačí zvolit o něco větší poloměr točení. Z mé zkušenosti to pro většinu pilotů není problém. Stačí k tomu mírně zvětšit poloměr točení a druhý kluzák nás během pár otáček v silnější termice prostoupá.

V situacích kdy nejde o soutěžní let není důvod ke zbytečně agresivnímu létání.

Na frekventovaných místech létáme obezřetně. Většina z nás už zažila situaci, kdy při točení některý z pilotů prostě jen tak prolétal přímým letem stoupavým proudem. Platí sice povinnost připojovat se v tečném směru, přesto někdy pilot nemusí někdy poznat že kroužíte, nebo to z nějakého důvodu naprosto ignoruje! V kritických okamžicích platí pravidla vyhýbání srážce. (uhýbáme vpravo a dává-li nám někdo přednost, neměli bychom náhle měnit kurz letu)

Kroužíte-li společně s větroni či rogaly, dávejte pozor na jejich slepá místa! Pokud chcete prostoupat větroň či rogalo, raději se předem přesvědčte že vás vidí a dejte jim svůj úmysl jasně najevo.


Rozdílná pravidla v jiných zemích

Pozor dejte na různě zavedená pravidla při létání v zahraničí! Velmi pěkně zpracované informace o létání v zahraničí naleznete na pgweb.cz


Příště více o svahovém létání...

1 comments:

Unknown řekl(a)...

"Smysl točení zachováme vždy ve stejném smyslu!" a ještě bold :-)
"Na frekventovaných místech s létáme obezřetně."
Jen korekce, pak můj komentář klidně smaž. Jinak osvěty není nikdy dost (=nemohl bys to přeložit do Vietnamštiny? :-)