Hang gliding pre european championship - race day 1

Dneska jsme startovali do prvního závodního tasku. Definovaná 120km dlouhá úloha přes 4 otočné body měla být sice dlouhá, ale snadno zvládnutelná. Předpověď byla velmi optimistická, ale ve skutečnosti nebylo počasí tak kvalitní a na mnoho pilotů si na ní v těchto podmínkách vylámalo zuby. Cílovou pásku nakonec přeletěli pouze čtyři piloti.


Startujeme způsobem volného startu, s možností "pushovat", ze dvou startovních pozic. Pilot, který je připraven, se přihlásí do fronty, kterou organizuje race staff. Pravidla pushování jsou následující:

  • kterýkoliv pilot registrovaný ve frontě může pushovat 
  • pilot na startovní pozici má 30 vteřin na rozhodnutí zda odstartuje či odstoupí z fronty
  • rozhodne-li se startovat, musí do následujících 30 vteřin odstartovat, jinak je celý denní task 0 bodů! (nemůže tedy po rozhodnutí startovat odstoupit!)
  • dokud neodstartuje pilot, jež pushoval, musí všichni startovat tímto nuceným způsobem (nebo odstupovat na konec fronty pokud se tak rozhodnou v prvních 30ti vteřinách)

Starty probíhaly prakticky bez problému, skoro 60 pilotů se do vzduchu dokázalo dostat v poměrně krátkém čase pomocí dvou startovních pozic. Po organizátorské stránce zvládnuto na jedničku! Pushování nebylo piloty příliš využíváno a tak jsme startovali v prakticky v libovolnou chvíli s příjemným větrem proti.

Franta využil možnosti odstoupit z fronty a tímto krokem se takticky vyhnul nepříznivému intervalu. Smůlu si bohužel vybral Jirka Nádvorník, který i přes start do poměrně slibného intervalu skončil na přistání přímo pod startem. Vyzvedat se zde není jednoduché, zvlášť při přetrvávající SZ situaci, kdy mraky periodicky stíní východní část hřebene. Navíc hřeben jako takový, funguje dobře spíše brzy ráno a po poledni je často výhodnější hledat stoupání na úpatí. Myslím, že tohle je jedna věc, která vyvolává v každém z pilotů z teamu velkou nervozitu - ty nejzkušenější nevyjímaje.
Poprvé jsem letěl v pořádném "gaglu" a měl plné ruce práce. Nádherná křídla všech typů se kroutila okolo stoupání a v soubojích o nejsilnější část jádra byla občas téměř nebezpečně blízko. Bylo znát, že někteří piloti mají poměrně ostré lokty a tak jsem se v pár okamžicích skoro proběhl po jednom křídle pode mnou. Dařilo se mi celkem efektivně stoupat a držet se s hlavní skupinou ve výhodné pozici na start. Bohužel, mraky se rychle rozpadaly a než jsem pár minut před gatem přeskočil jinam, ztratil jsem příliš výšky a musel jsem se letět znovu vyzvedat s výškou startu. Stejně tak Franta bral po pozdějším startu druhý gate. Jirka Gut a Petr letí v prvním gatu a v první části trati jsou poměrně pomalí, ale podmínky se jim postupně zlepšují.
O dostupech 3200+ jsme si mohli nechat jen zdát, základny se postupem dne vyšplhaly jen do 2700m, navíc v rovinách poměrně foukalo (25km SZ). Roviny, proklamovaná silná stránka této oblasti, fungovaly velmi rozporuplně. Stoupání v průměru 2m/s, jen občas se na opravdu dobrých místech dalo točit 3+. 
V těchto podmínkách Franta končí před prvním otočným bodem. Já letím prakticky sám a daří se mi , až ke druhému otočnému bodu. Několikrát se v rovinách zvedám slabým stoupáním, ale snos je příliš velký a proto pokračuji v nízké výšce nad rovinami. Po dlouhém boji přistávám za podkovou v údolí. Během letu vidím na loukách spoustu křídel.

Jirka Gut přistává pod TP3, Petr Beneš z dobré pozice asi ve 1/4 cesty na TP4. Kluci přeletěli planiny zkušeně, taktikou get high - stay high, což byla asi jediná možnost. Petr za TP3 proletěl slabší , ale široké 1,5 stoupání a pak už i přes slibně vypadající mrak vpředu na nic nenarazil.

Soutěž je teprve na začátku a čeká nás ještě hodně kilometrů létání.


Uvidíme jak se nám bude dařit další dny! Sledujte nás a držte palce!




2 comments:

Anonymní řekl(a)...

Skvělý report, těším se na další a držim vám palce.
Modré nebe plné kumulů přeje AVIATIK Petr

Vojta řekl(a)...

Ahoj Petře,
Moc pěkný blog, krásné fotky! Koukám, že jsi letec i spisovatel na slovo vzatý ;) Přeju pěkný polítání a přivezte medaili;)!
Vojta