Jaro se nezadržitelně blíží. Na začátek sezóny a létání se určitě těší každý z nás pilotů. Co by se nemělo na začátku sezóny opomenout? Zkušení piloti mají svoje rituály, jak sezonu odstartovat, připravit se a s prvním příznivým dnem vyrazit na přelet (viz rok 2011 kdy asi prvních
100km padlo 6.března). Ti z nás, kteří nemáme takové zkušenosti nebo jsme delší dobu nelétali, bychom si měli některé základní věci připomenout. A to je tématem tohoto článku.
Legislativní náležitosti
Abychom předešli problémům s legislativou, je potřeba před prvním jarním létáním zkontrolovat doklady potřebné pro létání. Nezapomeňte že při každém letu musíte mít u sebe:
- průkaz totožnosti
- pilotní průkaz
- platný technický průkaz
- certifikát o pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem SLZ
Pro létání v zahraničí nezapomeňte uzavřít cestovní pojištění, vhodné pro paragliding např. přímo na LAA. Díky systému na LAA je vyřizování papírování velmi jednodché, nemusíme dokonce ani nikam chodit. Stačí objednat, zaplatit a smlouva a certifikát Vám přijdou přímo na mail, kde už jen vytisknete. To se týká i pojištění odpovědnosti.
Letová pravidla
Létání nás osvobozuje, přesto je důležité nezapomenout že se ve vzduchu nepohybujeme sami. Je potřeba se podřídit určitým základním pravidlům abychom mohli létat bezpečně. To se týká především náročnému létání na frekventovaných místech kde se pohybuje velké množství kluzáků. Samostatnou kapitolou je potom dodržování omezení stanovených letovými prostory. Touto otázkou se ale nebudeme podrobně zabývat.
Výška letu
Krátce pro připomenutí
Minimální letová výška je 150m AGL. Pohybovat se můžeme v prostoru G a E. Létáme zásadně vně oblaku. Nad letištěm s AFIS je chráněná zóna ATZ, jde o válec o poloměru 5,5km a výšce 1200m.
Maximální letová hladina je stanovena FL95. Nezapomeňme ještě převodní výšku 1500m.
Více informací o prostorech na stránkách svazu PG...
Více informací o prostorech na stránkách svazu PG...
Rozdělení vzdušných prostorů |
Pravidla přednosti:
- Pokud se dva piloti blíží čelně, musí oba zatočit doprava
- Pokud piloti letí po sbíhajících se trajektoriích a v přibližně stejné výšce má přednost pilot letící z prava
- Předlétání (obletění pilota letícího pomaleji avšak stejným směrem) je prováděno zprava . Předlétaný pilot má přednost.
- Pokud se při svahování 2 piloti blíží čelně, má přednost ten se svahem po pravé ruce a vyhne se ten, co má vpravo volný prostor.
- Před zatočením se pilot musí přesvědčit, že manévrem nezpůsobí kolizi.
Nezapomeňte také na rozdílnost pravidel v různých státech! Pokud se chcete o tématu dozvědět více pokračujte zde:
O pravidlech létání v cizích zemích......
Křídlo
Předtím než vyrazíme do vzduchu bychom si měli nechat pečlivě zkontrolovat naše vybavení. Platná technická prohlídka křídla je nezbytnou podmínkou k legálnímu létání nejen v ČR! Je proto dobré zajistit si ji včas. Na jaře se totiž může stát, že ji Vaše oblíbená firma nebude moci zpracovat v normálních termínech díky přívalu pilotů, kteří se chtějí připravit na sezónu. Může se stát že výbava již nebude v letu schopném stavu. Pak nezbývá nic jiného, než se poohlédnout po novém či použitém vybavení.
Technická kontrola má dnes své standartizované postupy, to nám zajišťuje alespoň jistou míru bezpečnosti. Kontrolu vrchlíku bychom měli provést přesto také sami! Pokud máme například technickou z podzimu, s křídlem se mohlo při skladování dít ledacos. V takovém případě před prvním výjezdem zkontrolujte, zda na křídle či šňůrách není plíseň. Nebo prostě zda nemáte černé pasažéry a ve vašem křídle si neudělaly hnízdo myši.
Záložní padák
Část výbavy bez které žádného rozumného PG i PPG pilota ve vzduchu neuvidíte. Použití záložního systému může zachránit život v krizové situaci, a je proto potřeba mu věnovat náležitou péči. Pravidelná kontrola a přebalení záložního padáku by mělo být samozřejmostí (mezi piloty je uznáván názor, že by se záložka měla přebalit alespoň jednou ročně). Dnes jsou už běžně organizovány akce, kde si můžete záložní padák nechat přebalit, vyslechnout školení a vyzkoušet si odhození přímo ze sedačky v kyvu. Někteří piloti takovým hromadným akcím neholdují a raději záložku servisují v tichosti a soukromí u osvědčených "baličů". Já osobně tyto akce považuji za velmi pozitivní už jen proto, že máte možnost "nanečisto" si vyzkoušet odhoz záložky.
Máte-li chuť, neváhejte takovou akci navštívit. Zde je výčet některých z nich:
Přístroje
Kontrola přístrojů je nedílnou součástí přípravy na sezónu. První, co musíme zkontrolovat jsou baterie. Dobíjecí baterie se při špatné péči mohly přes zimu zničit. Já osobně na jaře vyměňuji baterie ve všech přístrojích, kde nemám dobíjecí. O dobíjecí baterie se mimo sezónu starám tak, že je vyndám z přístrojů a jednou za čas je nabíjím.
Nezapomeňte také na případné aktualizace map, hlavně těch s omezenými letovými prostory. Jejich aktuálnost nám zajistí možnost kontrolovat náš let v rámci platných legislativních omezení!
Zatím nemám dostupné aktualizace prostorů pro mapy Garmin a LK8000, ale jakmile je budu mít, určitě přidám odkaz.
Než vyrazíme na kopec
Dle svých zvyklostí provedeme předletovou přípravu. Rozbor počasí, kontrola omezených prostorů v blízkosti startu. Nezapomeňte na možné aktivace časově omezených prostorů, které najdete na NOTAM. Není od věci po výběru startu ověřit, zda je stále možné a povolené z vybraného místa
létat. Pak už jen pečlivě připravit výbavu a vyjet!
Před prvním letem
Předpokládám, že po dlouhém čekání jste dorazili na kopec v počasí vhodném pro první let. Pro piloty, kteří delší dobu nelétali, jsou vhodné jednodušší terény se snadným startem. Pokud navíc lokalita umožňuje trénink groundhandlingu, je to ideální. Není vůbec od věci, si s křídlem chvíli pohrát na zemi, oživit si ovládání křídla, křížový start a získat zpět ten správný pocit komunikace přes řízení.
Každý pilot létá na nějaké úrovni. Pro ty, kteří začínají nebo si po delší pauze nevěří, není ostuda vyrazit na kopec raději se zkušenými spolehlivými kamarády, či si přímo domluvit "rozlétání" s instruktorem. Není také špatné si alespoň teoreticky připomenout základní reakce na krizové situace!
Pokud máme veškeré vybavení a doklady v pořádku a počasí přeje, nic nám nebrání se po dlouhém čekání konečně osvěžit prvním letem!
Předstarovní kontrola
Předstarovní kontrola
Je nezbytnou součástí přípravy před letem! Nikdy ji nepřerušujte a nenechte se při ní rozptylovat. Věnujte svoji pozornost těmto 5-ti bodům. Každoročně vznikají životu nebezpečné situace způsobené nepozorností či nedůsledností pilotů (nezapnuté nožní popruhy, špatně zapnuté volné konce, otočené řízení a další)!
- Vrchlík - kontrola rozložení, letuschopnost
- Šňůry - neporušené, bez uzlů, nezamotané, nepřehozené
- Postroj (karabiny, volné konce, řidičky, zapnutá sedačka, zapínací popruhu, nasazená a zapnutá přilba)
- Počasí - kontrola aktuálního stavu, směr a rychlost větru
- Letový prostor - kontrola provozu a volnosti
Závěr
Doufám, že článek pomůže osvěžit si znalosti a že si všichni letošní létání užijeme bez nepříjemných komplikací! Teším se, až se potkáme pod základnou.
2 comments:
"přesnou FL95 je nutné měřit dle aktuálního QNH!"
Tak tohle bys mel opravit. Doporucuju dostudovat treba podle posledniho Pilota.
Jarda
Ahoj Jardo a čtenáři,
v článku jsem chybně uvedl způsob zjištění letové hladiny. Letová hladina je samozřejmě jednoznačně určena standardizovaným tlakem (QNE - 1013 hPa)
Omlouvám se všem čtenářům a také děkuji Jardovi za velmi důležitou připomínku.
Petr.
Okomentovat