Přistáváte za soumraku?

Létání za soumraku je krásné. Laminární proudění nad svahem nám dává možnost letět velmi blízko a téměř se dotýkat šustící trávy rukou. Kotouč Slunce se pomalu začíná prokousávat horou na obzoru. To je ten správný paraglidingový balzám na duši a relaxační zážitek!

Foto by Texaus1 at Flickr
Dle předpisu ZL-1 platného od 22.05.2011 je naše létání povoleno v době mezi začátkem občanského svítáníkoncem občanského soumraku (nebo v jiném podobném časovém úseku, který může určit příslušný úřad).



Co je občanský soumrak?

Východ a západ Slunce jsou okamžiky, ve kterých se horní okraj slunečního kotouče nachází přesně na ideálním horizontu (za průměrných atmosférických podmínek pro pozorovatele při hladině moře). Občanský západ a východ Slunce jsou definovány jako čas, kdy pro výšku geometrického středu Slunce na obloze platí: -6° < h < -0,5°Zjednodušeně řečeno: pokud je střed Slunce při západu 6° pod horizontem, skončil občanský soumrak a my už máme být na zemi.

Jak určit čas občanského soumraku? Kdy tedy musíme přistávat?

Občanský západ Slunce trvá v našich zeměpisných šířkách cca od 35 do 40 minut v závislosti na aktuálním datu. Budeme-li na zemi vždy do 35minut po té, co se střed Slunce dotkl horizontu, neměli bychom tím předpisy porušit.

Pokud chcete vědět přesný čas konce občanského západu, můžete použít následující aplikaci:
( Čas v aplikaci je podle  SEČ a je tedy nutné k hodnotám přičíst jednu hodinu, platí-li letní čas )


Na co si dát pozor?

I přesto, že dodržíme předpisy, nemusí být létání za soumraku vždy bezpečné. V závislosti na počasí, mohou být podmínky pro VFR let velmi ztížené. To nastává hlavně v případech, kdy je měsíc ve fázi novu nebo při oblačnosti. Pilot se může dostat do nepříjemné situace, v níž je nejen obtížná orientace, ale dokonce může být světelnými podmínkami negativně ovlivněna či dokonce znemožněna jeho schopnost odhadovat vzdálenosti!

Večerní svahování považuji za krásnou třešničku na dortu po celodenním létání. Sledovat západ Slunce z ptačí perspektivy je nezapomenutelný zážitek.

Závěr

Slyšel jsem o vtipném případu: pilot vymlouval na to, že nemohl přistát kvůli pobíhajícímu rozzuřenému psovi na přístání. Ukázalo se ale, že pes patřil právě inspektorovi a rozhodně nevypadal rozzuřeně :D
A co vy? Stalo se vám někdy, že jste se ve vzduchu zapomněli a pod kopcem Vás naháněl rozzuřený inspektor létání? Podělte se o zážitky v komentářích.


2 comments:

Unknown řekl(a)...

Ahoj, u Obcanskeho soumraku se hovori o realnem horizontu nebo o tom umelem na urovni more? Rekl bych ze v realu je rozdil zanedbatelny a nebo to deal vic nez nekolik minut? A co na to pan inspektor, bude se se mnou hadat kvuli 10 minutam?

Petr P řekl(a)...

Roberte ty vždycky přijdeš s nějakým špekem :D
Popravdě správnou odpověď neznám.

můj odhad:

Lety VFR se řídí v ČR dle ICAO a to to stanovuje vůči moři.(tady vidím rozdíl vůči LAA s občanským soumrakem - ten je totiž podle mě naopak opravdu definován horizontem povrchu Země, protože jestli jsem jej dobře pochopil jeho smyslem je definovat srovnatelné světelné podmínky) Já bych se řídil dle LAA, občanským soumrakem.

Kvůli deseti minutám by tě nikdo zakousnout neměl, dokud nebude průser nebo nebudeš lítat s čelovkou o půlnoci. Ale třeba na Raný se mi stalo, že jsem lítal a bylo to tak tak. Když se přistává do zastíněné strany, tak už v šeru fakt není moc vidět i když je ještě kus času do soumraku.(jo abych nezapomněl v takové situaci je docela dobré si sundat sluneční brýle :P )